Spelen en filosoferen

Educatie / Filosoferen
Onderzoek

Tijdens mijn afstudeerjaar heb ik onderzoek gedaan naar de toepassing van filosoferen met kinderen binnen theatereducatie. Door filosofische thema’s als basis te gebruiken voor een theaterles kan ik een groep uitdagen met een nieuwsgierige blik naar hun belevingswereld te kijken en hen stimuleren hier betekenis aan te geven.

Filosoferen in de theaterles

Voor mijn onderzoek heb ik een aantal theaterlessen ontworpen met filosofische thema’s als uitgangspunt. Daarbij komen vragen aan bod als: Wie ben ik? Is blij zijn en je gelukkig voelen hetzelfde? Kun je vriendschap meten? Voor de SKVR werk ik als theaterdocent op verschillende basisscholen in Rotterdam. Ook binnen deze theaterleerlijnen komt deze filosofische inslag terug. Daarnaast ontwikkelen de kinderen zich binnen mijn lessen op het gebied van sociale vaardigheden, uiting geven aan hun belevingswereld, creatief en kritisch denken en persoonsvorming.

Nieuwsgierig?

Wil je zelf ervaren hoe het filosoferen ingezet kan worden binnen theatereducatie neem dan contact met me op voor een ontwerp op maat!